Du är ansvarig för städningen av en förskola. Det är många som kommer med goda råd till dig – inte minst föräldrarna. Hur gör du? Vad får det kosta? Hur vet du att det verkligen blir rent?
Att städa en förskola är något av det finaste och viktigaste som finns. Det handlar om respekt för våra barn, att ge dem en ren och trygg plats. Här ska de krypa, leka och utvecklas utan att bli smutsiga och smittade pga. dålig städning.
Fem punkter ger dig koll på läget:
Var intresserad. Du behöver inte ägna mer än 2–3 timmar i månaden åt städningen.
Ha en regelbunden dialog med din leverantör (intern eller extern).
Tillsätt tillräckligt med resurser (pengar/tid).
Använd rätt frekvens/metod/utrustning/kompetens.
Regelbunden uppföljning varje månad.
OK, kanske lättare sagt än gjort. Hur går det till i praktiken? Det ska jag berätta för dig.
Att städa en förskola tar 200 kvadratmeter i timmen för en utbildad professionell städare +/- 20 % beroende på hur lokalen ser ut och är möblerade – lättstädad eller svårstädad. Det betyder att en förskoleavdelning på 150 kvm tar ca 45 minuter att städa i normalfallet. Naturligtvis under förutsättning att ni har rätt frekvens, använder rätt städmetod, har rätt utrustning och att din städare har rätt kompetens.
Frekvens: förskolan behöver städas minst en gång om dagen, kanske hygienutrymmena behöver städas oftare.
Städmetod: avtorkning och moppning med microfiber och partikelfritt vatten ger rena ytor, I-mop städmaskin städar snabbare och minst lika rent även på krångliga ytor.
Utrustning: städklara moppar av microfiber, partikelfritt vatten, I-mop städmaskin
Kompetens: städaren ska kunna städa på ett professionellt sätt. Bra är SRY, PRYL eller likvärdig utbildning, utbildning i kvalitetsuppföljning enligt INSTA800 och Dansk hygienstandard DS 2451–10.
En professionell städorganisation har koll på det här. Om det är något de saknar får de all hjälp de behöver av kunniga leverantörer. Inga oöverstigliga eller orimliga krav alltså.
Men – om du begär att din städare ska klara av städningen på mindre än 45 minuter – då är ditt krav orimligt. Det går inte. Det går heller inte bra med fel metod, fel utrustning och bristande kompetens.
Städningen kostar minst 300 kr i timmen. I alla ifall om du vill anlita personal med avtalsenlig lön och att det ska finnas resurser till utbildning och uppföljning. Och det vill du ju, eller hur? Då räknar du snabb ut att städningen av din förskola kostar drygt 30 kr per kvadratmeter och månad, lite upp eller ner beroende på om det är lättstädat eller inte. Dela din månadskostnad med antalet kvadratmeter så får snabbt fram ditt eget kvadratmeterpris att jämföra med.
Om det inte är svårare än så här – varför har då många förskolor problem med städningen?
Börja med att kolla om du har tillsatt tillräckligt med resurser för städningen. Hur ser det ut prismässigt? Betalar du mindre än 30 kr per kvadratmeter och månad? Då förstår jag att du har problem!
Första frågan: har städaren tillräckligt med tid för städningen?
Lokalvårdare Karin Sjöblom och enhetschef Teija Frang Gustavsson visar hur det ska se ut
Städningen kalkyleras med förutsättning leksaker är undanplockade, skor finns i hyllorna och stolarna står på borden – dvs. fria ytor att städa. Då håller kalkyltiden även en slaskig vinterdag och städaren hinner städa på utsatt tid. Om lokalen är rörig och det finns många saker i vägen som behöver plockas undan innan det går att rengöra ytorna tar städningen längre tid. Räknar du med att städaren ska göra detta måste du skjuta till resurser (pengar/tid) till det, annars blir det för lite tid kvar till själva städningen med kvalitetsproblem som en naturlig följd. Själv kan jag se det som en pedagogisk uppgift att lära barnen att plocka undan efter sig, hålla reda på sina skor o kläder och på det viset hjälpa städaren att göra ett bra jobb.
Hur vet du att golv och ytor blir rena? Följ upp med den nordiska städstandarden Insta800. Du behöver inte göra det själv, men du kan se till att det görs en visuell kontroll varje månad. Visserligen kräver standarden inte mer än fyra kontroller om året – men i din förskola är verksamheten så intensiv och barnen lever så nära golven att uppföljning varje månad är befogad. Insta800 mäter den synliga smutsen och mätningen tar inte längre tid eller kostar mer än traditionella uppföljningar.
Vill du ta städningen till ytterligare en nivå? Hur är det med den osynliga smutsen? Bakterierna och andra smittspridare? Det går att följa upp med ATP-mätningar som visar förekomsten av organiskt material på ytor efter städning. Dansk hygienstandard DS 2451-10 som också används i Sverige anger gränsvärden som bör uppnås med effektiv rengöring av patientnära tagytor inkl. hygienutrymmen. Miljö och Samhällsbyggnadsförvaltningen i Nynäshamn har genom servicechef Anette Pettersson låtit genomföra mätningar på Midgårds förskola. Mätningarna visar att aktivt arbete med städmetoder, städmaterial och utbildning av personalen minskar förekomsten av organiskt material och håller sig under gränsvärdet med god marginal. De använder partikelfritt vatten som avjonseras och filtreras på plats i kombination med microfiber, en metod som utvecklats av Orbotech Sweden AB. Att utbilda personalen gav stort positivt utslag i mätningarna. För att du ska förstå, ett exempel: en fyrkantig fuktad duk viks i två gånger, när en yta är använd vänder städaren duken och torkar vidare med en ny ren yta. Det finns åtta rena ytor att använda på varje städduk. Vid varje ny tagyta som ska torkas används en fräsch yta på duken. Då sprids inga organiska ämnen (med ev. smitta) från ställe till ställe. Jämför med städmetoden där man doppar samma duk i samma vatten om och om igen. Vad tror du resultatet blir? Mätresultaten ger sitt tydliga besked!