Jan Stegmann

Jan Stegmann

Konsult & författare

Får du den bästa servicen?

Hur känns det? Känns den service du får lika fräsch som det dukade bordet du ser på bilden?

Skriver en bok ihop med min mycket kompetenta branschkollega Carina Boman Helgesson med titeln Rent ut sagt – allt du vill veta om lokalvård. Det är en antologi där vi bjudit in många av branschens ledande personligheter att skriva om ämnen de brinner för.

Lokalvård handlar till 80% om service – så det är bara naturligt att mycket i texterna vi får in handlar om service. Det finns många synpunkter på hur man önskar sig att leverantörer ska vara. Det finns också synpunkter på hur man önskar sig att kunder ska vara.

Hur har du det med dina leverantörer? Känner du att de gör allt för dig? Att de verkligen är med i din verksamhet och brinner för att hjälpa dig att nå dina mål? Känner de till dina mål? Har de frågat dig? Har du berättat för dem?

En kollega berättade för mig om ett kundbesök han hade varit med om. De möttes av en uppriktig fråga från sin kund:

– Är vi ert bästa konto? För det vill vi vara. Om vi inte är ert bästa konto måste ni säga det! För vi vill vara er absolut bästa kund!

Vad tänker du om det?

Vad skulle du själv svara om du fick den frågan från en kund? Handlar det bara om pengar? Nej, skulle tro det. Det handlar om något annat.

I Carinas och min bok finns ett mycket intressant kapitel om Design Thinking skrivet av Helena Frisk. Det handlar om hur du kan förstå din kund på ett helt nytt sätt. Nåja, inte direkt nytt – det är samma metodik och verktyg som bland annat Apple, Google, Tesla Airbnb och andra nydanande företag använt för att bli framgångsrika och skapat mer än nöjda kunder. Du kan använda samma förhållningssätt gentemot dina kunder om du vill. Om du är nyfiken och inte vill vänta på att vår bok kommer ut kan du redan nu kontakta Helena på creosa.se.

Vill du ha hjälp finns jag och mitt nätverk här redo att hjälpa dig!

Det kostar ingenting – mer än någon timme av din tid – att ta ett första förberedande corona-säkert möte. Utifrån det får vi en uppfattning om nuläget och kan komma med förslag till fortsättning som du kan ta ställning till i lugn och ro.

Du är alltid välkommen att kontakta mig per telefon eller mail 
Telefon: 0763-47 31 10
E-post: jan@stegmannmetoden.se

Dela denna artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Tidigare inlägg

Kan du hjälpa mig att förstå?

En fundering kring städning av heltäckningsmattor. Kent ringde mig. Det är en vän och affärsbekant, han hade fått ett samtal från en kollega och vän.

Läs mer »

Så städas förskolan

Du är ansvarig för städningen av en förskola. Det är många som kommer med goda råd till dig – inte minst föräldrarna. Hur gör du?

Läs mer »